time and date

Tuesday, January 8, 2019

ARWAH DULU BAIK ORANGNYA!


Aku nak cerita sikit lah tentang sahabat aku pada waktu ketika dahulu. Nama Mohd Faizul Asmadi(Depan). Aku kenal dia sejak sekolah rendah. Pada darjah 3 aku dipindahkan ke sekolah lain. Dan semenjak tu aku kenal dia. Dah masuk sekolah menengah, aku mcm biasa kawan dengan dia. Kami lebih kurang nakal, tak best lah sekolah jadi budak baik. Rugi zaman sekolah korang. Hahaha. Aku ponteng sekolah, gaduh, mesti dengan dia sekali dengan geng2 lain. Bila kantoi, Dia la selalu kena. Sebab dia cikgu kenal mmg nakal. Tapi aku cikgu anggap aku baik. Sebab aku depan cikgu pijak semut pun tak mati. Tapi belakang cikgu, lebih kurang diorang. Jadi, dipendekkan cerita, pada suatu hari, dia datang kat aku. Dia tanya “weyh mirul, ada seringgit tak?” Aku jawab “takdee, duit aku dh bagi kt deme(diorang) duit kutu” kemudian dia balas “owh, okay2” aku balas “ jap aku mintak balik” dia membalas “takpee2, takyahlah. Jom follow aku, lepak sanee” aku pun, “jommmm2” . Pada petang tu, biaselah kita keluar lepak tepi highway. Lepas habis lepak, kami semua balik. Aku pun sampai rumah waktu maghrib. Aku baru nak mandi, tiba2, kawan aku call, “kamu siap skrg kita gerak hospital” aku pun dengan tak tahu apa2 . Aku siap2. Membe sampai, aku gerak dgn diorang ramai-ramai. Semasa otw, membe aku dpt aku wsap, yg Faizul dah meninggal. Dah sampai hosp, aku dengan yg lain terus masuk dalam. Keadaan dia mmg nyawa nyawa ikan. Aku tengok pun sebak. depan mata, aku tgk keadaan dia mcm tu. siapa yg tak sedih kawan rapat meninggal depan mata. Rupanya, setelah aku balik dengan kawan2. Dia keluar rumah untuk pergi ke kedai, sebab mak dia suruh belikan ubat. Jadi dia keluar dan kemalangan. Itulah nak dikata, bila dah sampai ajal. Tak boleh lari kemana. Esoknya, aku pergi rumah arwah. Aku tgk kali terakhir, kemudian pergi ke tanah perkuburan. Selasai... Arwah dulu baik orangnya, mmg dia nakal. Tapi dengan kawan2, Arwah tak sombong, semangat setia kawan, tak kedekut. Mungkin pandangan orang luar yg baru kenal 2- 3 hari anggap dia jahat. Tapi hanya kawan2 tahu dia mcm mana. Setiap yg buruk kadang ada baiknya. Jangan hanya menilai orang dari luaran, tapi nilai seseorang dari segi peribadinya. SEMOGA ARWAH DITEMPATKAN DIKALANGAN ORANG2 YG BERIMAN.  AL-FATIHAH...

No comments:

Post a Comment

NETFLIX’S HISTORY

Netflix, Inc.  is an American  media-services provider  headquartered in  Los Gatos, California , founded in 1997 by  Reed Hastings and  Ma...